TIPS & TRUCS

Binnen komen bij een bedrijf

Wanneer u bij een bedrijf binnen stapt is het belangrijk om een goede indruk te maken.  Zo krijgt degene tegenover u direct een goed beeld van u. Een positief beeld van uzelf in stand houden is namelijk makkelijker dan een negatief beeld veranderen.

U krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken. Pak die kans dus!

Hier volgen enkele tips om te zorgen dat u een goede indruk achter laat.

Lichaamstaal

Lichaamstaal is erg belangrijk tijdens een gesprek. Tijdens een gesprek uw boodschap duidelijk overbrengen is voor maar liefst 60 procent afhankelijk van lichaamstaal. Daarom is het erg belangrijk hier op te letten, vooral als u voor het eerst bij een bedrijf binnen stapt!

De volgende tips zijn erg nuttig. Probeer het eerst uit bij vrienden, kennissen en familie, zodat u zich deze handelingen eigen kunt maken.

• Bij binnenkomst stelt u zichzelf voor en geeft u een stevige handdruk. Een stevige handdruk is een middenweg tussen de slappe hand en de verbrijzelende handdruk. Een stevige handdruk zegt dat u betrouwbaar bent en zelfvertrouwen hebt.

• Zit rechtop en niet onderuit gezakt. Probeer een houding aan te nemen waar u zich ontspannen bij voelt.

• Neem een open houding aan. Ga dus niet met uw armen over elkaar zitten, maar leg uw armen bijvoorbeeld op de leuningen. Dit zorgt ervoor dat uw gesprekspartner meer uit zichzelf zal vertellen.

• Probeer tijdens het gesprek niet te veel gebaren te maken. Dan lijkt het alsof u onrustig en onzeker bent.

• Zit niet aan uw neus, haren, oren of mond.

• Neem dezelfde houding aan als de persoon tegenover u. U zult merken dat het gesprek dan meer ontspannen verloopt.

• Loop rechtop, schouders naar achteren, borst naar voren en hoofd omhoog. Op deze manier komt u zelfverzekerd over.

• Houd oogcontact, maar ga niet staren. Wanneer u spreekt, kijk uw gesprekspartner aan. Als u luistert kunt u afwisselen door uw gesprekspartner aan te kijken of over zijn schouder te kijken. Ga niet omhoog of omlaag kijken, zo lijkt het alsof u ongeïnteresseerd bent.

Het gesprek

U bent bij het bedrijf om er meer over te weten te komen. Durf dus vragen te stellen. Het is daarom handig om van tevoren al wat vragen bedacht te hebben.

• Stel open vragen. Dus niet: ‘Verkoopt u ook beeldschermen, printers en lampen?’ Maar: ‘Wat verkoopt u zoal?’ Hierdoor beperkt u iemand niet in zijn antwoordmogelijkheden.

• Spreek rustig en helder. Wanneer u snel spreekt kan het overkomen alsof u zenuwachtig bent.

• Laat de ander uitpraten.

• Stiltes in een gesprek zijn niet altijd verkeerd. Probeer op zo’n moment niet te denken ‘ik moet nu wat zeggen’. Een stilte nodigt de ander uit om meer te vertellen.

• Luister op een actieve manier. Probeer niet alleen te horen wat de ander zegt, maar ook te begrijpen wat de ander zegt. Actief luisteren kunt u stimuleren door aanmoedigingen zoals ‘hmm hmm’, ‘ja oké’ of te knikken.

Uiterlijk

Zorg dat u netjes voor de dag komt. Ga bijvoorbeeld niet op uw sandalen of in een spijkerbroek naar een bedrijf toe, maar trek bijvoorbeeld een blouse aan. Verder moet u ervoor zorgen dat u er netjes en verzorgd uitziet.

Telefonisch contact

Bij telefonisch contact doen uiterlijk en lichaamstaal er niet meer toe. Het is daarom belangrijk om door middel van het gesprek een goede indruk te maken.

• Stel uzelf voor. Wie u bent en waar u voor belt.

• Weet van tevoren wat u wilt vragen.

• Probeer enthousiast te klinken.

• Zorg dat u geïnteresseerd overkomt door actief te luisteren.

Het is verstandig om deze tips een paar keer te oefenen tijdens gesprekken met vrienden, kennissen of familie. Wanneer u dit bewust oefent bij een vriend of familielid kunt u na afloop van het gesprek vragen of hij of zij dit gemerkt heeft. Hierdoor kunt u zien of het heeft gewerkt en of het natuurlijk overkomt wat u doet.

WAAROM REATIS?
MAAK EEN AFSPRAAK
Reatis Reintegratie | Copyright 2010